2 girls 1 cupadipex without prescriptiontwo girls one cuppottery barn2 girls 1 cup video



TAP untuk Majlis Kahwin

January 7, 2010 – 8:58 am

Assalamualaikum. Saya ingin bertanya adakah simpanan TAP boleh digunakan untuk menampung belanja majlis perkahwinan. Bagi saya, seboleh-bolehnya kan mengelakkan membuat pinjaman bank semata-mata untuk belanja kahwin dan inda mau menyusahkan ibu-bapa. Memang wang ada di dalam simpanan bank tapi inda mencukupi. Saya ani baru kan kahwin dan beumur jua sudah (tapi inda pernah kahwin baru tah kan ni). Dari pengetahuan saya duit TAP boleh di keluarkan untuk membangun rumah atau mmengubahsuai rumah jadi nya orang kalau berkahwin ani pun membina masjid dan di masa ani kahwin memerlukan duit. Bukan saya kan membuat besar-besaran sederhana saja ganya inda mau behutang. Bolehkah dipertimbangkan mengeluarkan duit TAP (inda lah semua) bagi sesiapa yang ingin mendirikan rumahtangga (kali pertama lah kalau fua tiga kali kahwin pakai duit TAP inda jua boleh tu) untuk menolong meringankan beban dan mengelak bakal-bakal pengantin daripada menanggung hutang fasal kan kahwin terutama masa ani ketani kan megelak daripada budaya behutang.Mungkin boleh dikenakan syarat bagi yang kan mengeluarkan untuk belanja kahwin for example. Kali pertama mendirikan rumahtangga, simpanan TAP melebehi $30,000 etc. Bah atu saja ah. Wassalam.

  1. 30 Responses to “TAP untuk Majlis Kahwin”

  2. Didalam Islam tidak mengalakan kita membazirkan wang. Wang simpanan TAP ato dilakukan oleh kerajaan untok menampung perbelanjaan selepas bersara dari perhidmatan nanti supaya kitane inda kelaparan. Didalam Islam yang wajib adalah akad nikah bukan nya kan menunjok-nunjok kitane ada usen. Buat setakat yang mampu. Jgn kerana mahu bergaya duit TAP habis digunakan untok kawin. Tetamu yg kenyang kitane yang berhutang. Ukur baju dibadan sendiri. Sekian.

    By Orang Tengah on Jan 7, 2010

  3. Kau ani memang diakui pintar meluahkan fikiran dan idea yang bukan2 dan pandai mengolah cerita yang inda benar menjadi benar,Will done!.yatah manusia namanya yang ada sedikit gangguan mental ,tau sudah tap ani diperuntukan untuk kegunaan apabila cukup haul (pencin).Munkan memakai kawin lain tia pulang jadinya inda karang berkat mandul tia pulang karang,apakan dimakan bila sudah tua nanti.mun nadakan dikurapakkan adalah lebih baik kitani menutup mulut dari bekurapak dan biarkan orang menganggap kita bodoh daripada membuka mulut dan bekurapak bodoh dan memberi maklumat dan kepestian yang salah kepada orang ramai yang sebenarnya kita terlalu bodoh.

    By pemglima besar on Jan 11, 2010

  4. Salam, lurus benar tu pendapat “orang tengah”, sama “pemglima besar”, kan kahwin buat saja secara sedarhana nikah tulah yang WAJIB tetamu kenyang sehari pi tani menanggung hutang selama 4,5,7,10 ada lagi tu sampai 15 Tahun. kadang-kadang salah-salah jua bagi yang memiliki keluarga besar bdorang mahu majlis tu dibuat secara besar-besaran maklum tah mula-mula kahwin, tq wasalam.

    By penglima kecil on Jan 12, 2010

  5. setuju ku nya penglima kecil ah, sukat2 klau kn bekawinan ani, ada jua eksen belagak, pai sanggup membri kain sepsg rah peradian peiparan tuk ari kawin, p rupa2 nya duit antran nda ckup, cpa sangka duit a2 tepkai luan mendulur nafsu belagak nda tau mentadbir,ada jua eksen menyedikan kem vip,alahai tau dah nda bduit g pn vip mana yg kn duduk a2? lau duit payah2 jgn tah adakn majlis beinai teutama laki2 bida sul nya bh.jgn th kn bakaroke mlm minggu. save jua duit a2.yg pnting betunang trus nikah n ahad nya kwin.fikir2 th drp utang bejurit.

    By penglima tepi on Jan 12, 2010

  6. Banyak jua penglima atu, he he he. Panglima berantai belum ada? Aku tah, kalau masih kosong….

    Kalaulah saya yang mentadbir TAP atu, saya tidak akan melayan permohonan untuk menggunakan sebahagian dari kumpulan caruman TAP untuk membelanjai majlis perkahwinan si pencarum. Untuk belanja kawin, biartah beutang dengan bank sementara abiskita atu masih muda dan perkhidmatan dengan kerajaan masih lama. Tapi biarlah hutang atu sadang-sadang saja, katakan $5,000, dan bayar balik bulan-bulan. Semua jua orang ada hutang. Kalau kan beutang, saya cadangkan biar utang dengan BANK ISLAM dan bukan dengan ahli keluarga kerana KITANI KAN BELURUS. Jangan karang abiskita beutang $5,000 arah perindungan dan dibayar ansuran selepas 5 tahun, dibayar balik ke peindungan ngam-ngam $5,000 jua. Ini bukan masalah riba, tetapi konsep ‘purchasing power of money’ kerana nilai $5,000 pada tahun 2015 akan kurang dari nilai pada tahun 2010 ani. Kalau abiskita hutang dengan BANK ISLAM, abiskita akan membayar lebih dari $5,000 kerana kos pentadbiran yang bukan diniatkan ‘interest’.

    Kan halnya, perlu dihayati menabung di TAP atu adalah untuk hari persaraan.Ini lah hasrat Kerajaan [negeri-negeri lain pun ada caruman jua yang dipanggil central provident funds]. Apabila kitani sudah tua nanti, mana ada bank yang akan mengutangi kitani lagi….walaupun dibaritau kan membali baras dan kopi tu.

    Saya setuju dengan orang tengah dan para penglima (sahabat) yang lain. Tapi sila tambah komen saya mana yang kurang tapi jangan saya dibawa kelahi kerana saya jujur niiiiiii. Kalau kana pakai jadi amal kebajikan kepada saya…

    Tahniah kepada penulis dan selamat melangsungkan perkahwinan, moga berakah, amin.

    By Penglima Berantai on Jan 14, 2010

  7. hahahaha banyak panglima cni ani…xp aku sokong komen2 panglima semua… nikah saja cukup jangan tah besar besaran… banar plang kawin ani sekali dlm seumur hidup & ada jua urg kawin banyak x hehehe (not me ahh). tap atu ntuk kegunaan tani masa dah pencen… nda tau lah ah if pengantin balah bini2/laki2 yg mau basar basaran x pakah….

    By Panglima Gauk on Jan 16, 2010

  8. apa tahu mua….loan bank islam sama bank dibrunei semua sama…klu inda tahu pasal islam jgn tah berkurapak..

    By jin nakal on Jan 16, 2010

  9. Kepada jin nakal (mudah-mudahan jin islam), saya Islam dan jika saya kurang faham (yang kau sebutkan ‘inda tau’) tentang ‘bank islam’, itu bukan masalah saya kerana kitani di Brunei ani dibaritau bank Islam atu ISLAM dalam serba-serbinya. Bank saya dan insuran saya semuanya dengan institusi kewangan islam. Kalau saya terkeliru (atau orang-orang Brunei dikelirukan oleh pihak-pihak yang tertentu), kita berserah kapadaNya sahaja. Hukum bukan ditangan kitani.

    By Penglima Berantai on Jan 19, 2010

  10. Mungkin biskita semua ini tidak memahami masalah anak ini ataupun biskita ini org kaya n tidak mempunyai anak2 lelaki sebab itu biskita berckp mcm tu.walpun pun dalam islam menyuruh nikah lebih afdal ttapi org2 tua kita mungkin tidak sampai hati untuk meliat anak nya kawin mcm tu.anak ini menyatakan hanya minjam 5k saja bukan semua. memang hak nya untuk bckp mcm tu jdi terpulanglah kepada pihak TAP memikirkannya biskita juga jgn suka2 membuat pernilaian sendiri.Saya sendiri kasihan kan anak ini, mana tau ari ni nasib nya esok lusa kita ni pula. sedangkan masa ni kan meloan berapa saja, harga barang berapa jdi pikirlah……atu luanan nya saja tu

    By apalaj on Jan 20, 2010

  11. ye lah jgn kn besaar2an tapi mcm mana dgn perindugan yg mau,,,,anak meloan p perindungan yg mbuat besar2an,,,lepas kawin anak yg melangui kasau..yg terbabit anak menantu jua.bejaga2 sampai kn sebulan,panggil segala saudara bejaga2 lepas kawin nada duit salah kn anak,tapi sapa yang merancang semua ani,,,ummm nasib2,dpt mentua mcm ani…aku mluahkn perasaan ja ni ah,,bukan apa2.

    By jambu on Jan 29, 2010

  12. aku setuju supaya duit TAP atu dgunakan utk org kawin p utk yg belum ada isteri kerana perkahwinan atu pun kira utk masa depan… walau pun Islam nda menyuruh membazir tetapi ajaran Islam pun nda jua menggalakkan org berhutang… lagi pun duit TAP atu utk simpanan masa depan dan kawin adalah utk masa depan p pihak TAP boleh mengenakan syaratlah misalnya wang TAP atu hanya dapat d keluarkan dalam 15% kah saja atau mana2 jumlah peratus yg dfikirkan munasabah oleh TAP… menahan harta org lain sedangkan orang atu sangat memerlukannya bukan jua suatu perkara yg dgalakkan oleh agama.. pihak TAP patut reconsider hal ani…

    By damam on Jan 30, 2010

  13. Hehehehehe…pada pendapatku barangkali bukan tani yang memutuskan samada tap atu d keluarkan atau inda. Ani adalah kerana 1. Tap atu hak seseorang individu. 2. Tap atu duit hasil jarih payah keraja seseorang atu selama ani. 3. Nda ada org punya hak tuk menghalang samada ia mau keluarkan tapnya untuk apa saja.

    Tapi persoalannya satu saja tanyakan saja kepada pihak TAP untuk tujuan awang atu dan durang saja yg boleh menentukan samada TAP atu bleh durang keluarkan atau nda untuk tujuan mulia awg atu….SELAMAT MENDIRIKAN RUMAHTANGGA DAN TETAP BAHAGIA DAN KEKAL KEANAK CUCU…AMINNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN

    By Bruknight on Feb 1, 2010

  14. Astaaaaaa….hehe..mentang2 tah TAP atu mandatory savings, mau tah jua mengharap kan utk pakai kawin. mun nda mandatory, aku sendiri pun alum tantu tesimpan usin pakai ku pencen nanti. yatah, nda jua kan duit kawin pun TAP jua kan tukang pigangkan. yg ku tau, TAP ani simpanan untuk udah bersara bah. tau udah tani ani lambat laun akan kawin , andang tabung tah duit awal.. buat mandatory savings sendiri khas utk kawin.. kalau terlambat udah rasa2nya..sbr saja, buat saja yg wajib. Bnr pulang tu, elakkan dari budaya berhutang, tapi, amalkan jua budaya menabung sama berjimat… I hope u all the best! =)

    By panglima ingin kawin on Feb 1, 2010

  15. Duit Tap untuk kawin…..
    Ikut menyampuk saja..dan betanya rah panglima2 yg membari komen tentang kawin kecil2an….panglima2 sekelian majlis perkahwinan panglima semua cuma acara nikah saja tah jua kah?

    By Jay salleh on Feb 3, 2010

  16. Ada jua sekarang ani majlis kawinnya atu inda membuat banyak acara, nikah melagau yg terdekat, hantaran mana yang diminta dari bini2, n tanda kasih atu mana sajatah kesanggupan balah laki2, ada jua balah bini2 inda mau hantaran atu kan sampai 20 gangsa, bahapa jua kan menunjuk2 arah yg hadir,n acara beinai n berdikir melagau yg terdekat saja, ada jua yg inda mau membuat majlis berinai cara basar basaran, majlis kawin pun sederhana, jumlah kem pun sederhana, ada jua membuat kem inda bekira2, sekali nah banyak kerusi kosong, jaditah acara menapau, majlis besuap-suapan pun inda lagi banyak org membuat, usin jua bah tu selain membri jamuan tepaksa jua balah laki2 membari rantai emas gelang emas, mana keluarga bini2 yg sadarkan bejimat durang pun inda mau menyusahkan keluarga laki2. tapi ada jua indung laki2 cam inda fahamkan duit anaknya sendiri, eksen lagi tu semua wakil dibalikan baju sepasang, udah tah usin payah-payahan. membuat tia lagi mlm minggunya bekaroke sampai jam 3 pagi. usin jua tu..mau nya selain ank yg kan kawin dibari krusus, patutnya indung pengantin pun di bari krusus jua….krusus bejimat.

    By Limau kapas on Feb 3, 2010

  17. Apa cerita nya ESH ani inda kena keluarkan kah? Kalau kan dimasukkan ke TAP atau SCP mesti berganda gandakan tu misalan nya $7000 jadi $14000 tu ah…inda je…

    By haji bakhil on Feb 4, 2010

  18. sokong to all panglimas & other comments…just to add a little bit…yg afdhal is nikah..sanding n others is just adat n just to introduce to the whole world that u r married to ur other half…whilst TAP is a savings for u to support ur family in the long run..best recon..if u want a meriah (best way to say is sempurna ) wedding..do a financial planning…

    heads up to JIN NOTY: im a banker,tho all brunei banks are the same i quote tp klau kita nda pernah kraja di bank..jgn tah kn bekurapak jua.. *peace out*

    By banker brunei on Feb 6, 2010

  19. Salam.

    kamu jangan bklahi.. inda bagus..
    tp aahh.. to ma understand, mmg TAP inda dpt dikuarkan p ada certain govt servant dpt wa. bkn plg pakainya kawin. kuar dlm 1/4 kah.. p not sure untuk apa aa… wonder jua i tu. anione??ples guide?

    By Raden Mas on Feb 6, 2010

  20. Tau ku ni. Yang bercakap menyuruh nikah saja ani, ia sendiri pun bersanding jua. Eksen saja tu bila mencakapi orang lain. Kononnya yang afdal atu nikah sajalah bla bla bla. Lurus pulang tu tapi persoalannya, adakah yang bercakap atu setakat bernikah saja inda ia mengadakan majlis malam berbedak, bersanding, mulih 3, 7 hari dan entah apa-apakah lagi ?

    Berbalik kepada masalah orang ani. Kalau aku pengarah TAP, ku benarkan pulang ia ngambil sikit tapi namaku ku bagi arah MUIB supaya orang ani inda dapat mengclaim zakat atas alasan kononnya ia fakir miskin. Sebab ia sendiri yang mencari kemiskinan atu. Tauku trik macam ani. Mula-mula minta keluarkan TAP. Bila inda cukup bila pencen nanti, kan planning tia minta agihan zakat tu.

    By Rambo on Feb 6, 2010

  21. Kn minta keluar tap ko wang..Buleh ckup kna ja syarat2 tap 2gu umur mu 55thn bru th d keluarkn tap ah lpz 2 bru th ko kwin haha…Ingat syarikat bpa mu kh keluar kn ikut suka hati mu..Ko ingat d brunei ani apa lau ko sja dpt semua th urg mo 2 keluar kn tap alasan durg kn kawin haha…Lu pikir lh sendiri

    By Pegurus TAP on Feb 10, 2010

  22. Salam..Wahai org tangah & semua penglima2 yang bijak belaka..banar dlm Islam kana suruh berserdahana if kan kahwin..Apa Bertunang pastu nikah pastu besanding. Nda tia karang kana fitnah kana ucap tia kawin accident tuuu durang ah..nda salah if si bakal pengantin ane kan membagi cadangan kan menggunakan TAP nya atu,haknya tu..bukanya kan menunjuk tap kan merasai bah suasana bahagia menjelang kahwin ah,skali ganya merasa tu boi..kahwin x pertama ganya merasa tu bahagianya ah..kahwin kali ke 2 ntah2 d siam mana merasai suasana kahwin x pertama tu wang alai..lagipun kan disimpan batah2 baik nasib umur panjang?mun awal goal apatah gunanya,(jauh palis ah)baiktah dipakainya belanja kahwin nda ya menanggung hutang..Ane pemglima besar ah ngucapkan org bodoh,diri atu mengeja pun na lurus baik pulang diam tu daripada bkurapak nyanta..wasalam..

    By FIkirkan lah on Feb 11, 2010

  23. Eh Wannabe pengurus TAP..di Brunei ane kan kahwin ada membuat pendaftaran tu nyanta eyh,ada borang di isi tu untuk mendaftar kahwin ah..

    Pandai tah sekirany pihak TAP kan bagi kelulusa pengeluaran ane mengadakan syarat2nya seperti menghadapkan dokumen yang tertentu sebagai bukti akan berkahwin atu..Pandai2 tu staff d TAP ah mikirkan.

    Kita pengurusnya?barigali wang ntah2 penyapu rh pjabat TAP..

    P/s:org berniat baik tu nyanta kan mendirikan rumah tangga ah,dapat pahala..so berilah komen yang membangun..ngok eyh..

    By FIkirkan lah on Feb 11, 2010

  24. Kepada Fikir lah, TAP atu ada peraturannya lah. Ada Perlembagaan atau charter nya yang disediakan sebelum TAP ditubuhkan. Kecuali Perlembagaan nya atu diubah (dipinda), sipun tah dibarakan borang kan kawin nada kana peduli tu. Atu baru borang kan kawin, BELUM TAU KAWINnya tu, mana tau trik saja…. Kalau inda disakat-sakat ni, karang membeli kereta pakai duit TAP, bebisnes pakai TAP, naik haji pakai TAP. EEEhhh hancur eeehhh. BAH tu saja

    By Penglima Apa lagi ah? on Feb 14, 2010

  25. urg kn kawin pun kmu kn sibuk..kmu pandai ja beckp..kmu kawin udah meriah, kali eh..ani urg kn kawin di sumpah-sumpah..mun ia kaya or kawin udah nda ia kn betanya.nda jua apa tu mun ia propose idea cemani..lagi pun HAk nya kaliah..nda jua ada duit kmu ikut-ikutan kali..potong gaji nya jua tu..gagaga

    By nini panglima mu aji on Feb 15, 2010

  26. memang yg wajibnya nikah tp a2kn tergntung pd kmahuan kdua2 pihak. mjadikn tap utk perbelanjaan perkahwinan tk salah, bkn semua dipakai, yg spatutnya sja dpd bhutang bank yg byk dengan riba. RIBA kn hukumnya haram. Benar kata Rasulullah bhw d akhir zaman nanti byk berlakunya riba.. segalanya tjd kerana tidak ada sikap perikemanusiaan..terpaksa menanggung dosa kerana riba..

    By moyang panglima on Feb 18, 2010

  27. mcm sibanar jua pemglima besar ah…ndakan nda berkat makai duit TAP utk kawin….bukanya duit haram….duit tani sendiri bah tu wang penglima…sadang2 mengkondem urg ani nyanta…urg yg mempost atu betanya & mbgi suggestion jua sja tu…jgnth d ucap2 bodoh….diri atu nda jua pintar bnar mun ngija pun salah….

    walaupun cadangan..TAP utk kawin atu a good idea, tpi memang nda kana layan lah….banar tu nya c ‘Penglima Apa lagi ah?’…msa ne mcm2 ‘trick’ udah utk mendptkn cash $$$…

    lau kawin nikah sja ne bisai plang…tpi mulut urg kitani ani bukanya baik banar…ndaku sanggup lau bini ku kna ucap…tautah urg tani, lau kawin nikah sja first ting on their mind nada lain mesti pasal eksiden tu….lau aku nda plang ku ingau kna ucap…anu abis bank jua lagi aku ne…hahaha lagiku suka lau ku kawin nikah sja dulu…save jua duit ku dulu…bukan plang kn kata2 ah…yg bnarnya kawin ne yg membuat mahal adat tani anilah….dan lagi lau urg tua2 kn mau cemani cematu, bah bektah d turutkan….dulu pernah ku menghadiri ceramah, ada uztaz ne pnah beckp acara bersanding atu lau dikirakan meniru dari agama hindu….lau difikir2kan ada jua bnarnya…yatah payah nyanta urg tua2 ani….karang kna ucap kawin nda sempurna plang…

    By cerebral assassin on Feb 20, 2010

  28. Aku Hang Jebat saja ku..

    Menyampok tentang TAP untok semua penglima…

    TAP tertalok kepada semua org yang ada mempunyai simpanan .
    1) TAP Hak sasaorang sama ada ia mengunakan nya sebelum berpencen utok kebaikan keluarga itu ada lah hak kedia…bukan kitani kan kontrol…

    2)TAP lebih baik di gunakan sebelum kerana duit simpanan itu ada lah datang nya dari duit biskita sendiri bukan nya dari bank.

    3)TAP ada lah lebih hafdall dan wajib di peruntokan bagi apa saja demi menjayakan majlis untok jalan yang di redha oleh ALLAH S.W.Taala.

    4)TAP Hak sasaorang itu lebih baik digunakan sebelum ia kan berakhir kerana apabila ia sudah tidak ada lagi didunia maka si keluarga akan menuntut dan bertambah sulit lagi bagi makhmah Islam….dan seterus nya…

    5)Kitani patut bershukor kerana TAP ada lah hak masing masing bukan nya tuan tuan dan puan puan yang menantukan nya terpulang lah tanggong jawab masing masing kerana kitani di lahirkan oleh ALLAH ada lah adil sak sama mempunyai fikiran yang cukup dan bernas..

    Sekian Wassalam,
    Hang Jebat.

    By Hang Jebat on Feb 24, 2010

  29. TAP wajib di gunakan untok kebaikan dan yang di redah oleh ALLAH.

    By Hang Jebat on Mar 4, 2010

  30. semua atu terpulang tah pada TAP, tapi ingin jua ku kan cerita inda semua orang tua-tua ani syok sendiri, ada jua yang faham kan keadaan, seari atu ada ku hadir ke majlis kawin kawan ku ahad yg baru2 ani, tepakai banar ku kan majlis diurang atu, ringkas save masa dan duit, kawan ku ani makai dewan masyarakat, ku liat kawan ku sama org tuan nya ani udah sedia menunggu didapan pintu masuk dengan pakaian pengantin menjarahi tiap yg datang, teliat tah ku gangsa besusun dimeja baru ku tau kawan ku ani mengantar berian pas tu nikah dan terus bersanding, bisai banar syukur tah ia dapat bini2 yg org tua nya pun faham,dan inda luan memajal…

    By Tun Mamat on Mar 9, 2010

  31. awu banar tu ckp c apalaj atu, tani nda tau masalah urg, bek sudah tu ia nda mau nyusahkn indungnya n ia nda mau beutang arah bank. so bulan2 nada kn byk d byr. yg d mintanya atu pun hak nya tu bukan ia minta semua. atu pun less than 20% yg kn d mau nya ah.nya kamu th nikah saja, blanja angus mcm mana. peradian or anak kamu pebaik tu, nada kn kamu nda minta or membari blanja angus. apa lerr….;

    By aku sokong on Mar 20, 2010

Post a Comment

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word