2 girls 1 cupadipex without prescriptiontwo girls one cuppottery barn2 girls 1 cup video



foreigners..

February 4, 2010 – 5:23 pm

entah inda ku faham brunei ani. katanya, mengutamakan pekerja tempatan. tapi yang ku liat.. sana sini orang asing saja menguasai kedai. tu nahh, empire ahh, yayasan.., sengkurong lepas habis sembahyang jumat. hampir semua kedai. mustahil orang tempatan yang menganggur inda mau kerja kedai. kalau macam contracter atu pecaya ku orang tani payah sikit kan beguna. kalau time hari ahad bah, apalagi offday, macam kalau ke yayasan atu rasanya di indon, phillipines, etc apaa. bagi takut. payah sikit orang tempatan kan panjang tangan. tu nah orang asing atu. durang berani sikit tu membunuh. kalau brunei inda sadar pasal kemasukan orang asing ke brunei ani, satu masa, liat saja, gerenti orang asing yang menguasai tani sama negeri tani ani. diharap yang berkenaan control tah kemasukan atu. selidik tia orang asing di brunei ani. ada yang pasnya mati bah sudah tu, kerja dibrunei pakai pas pelawat apa.. balikkan tia durang atu kenegerinya mau indamau jua. inda mustahil jua, crimes makin banyak. biartah orang brunei saja bekeraja di kedai-kadai atu.

This post was submitted by fadedjeans.

  1. 25 Responses to “foreigners..”

  2. Salah orang kitani jua. Manager, boss, owner company atu yang memohonkan orang asing. Manager, boss, owner company ani kebanyakannya orang Brunei jua atau ada partnernya orang Brunei, IC Kuning atau Merah. Alasan durang ambil foreigner : locals memilih keraja, locals inda tahan keraja, locals nada disiplin keraja, dll. Locals mungkin tahan kalau keraja arah company yang kukuh sama stabil mcm bank, shell dan yang sewaktu dengannya. Tapi kalau di kadai2 atu, payah jua kan cakap.

    Atutah sebabnya Managers atau wakil manager ani turun naik Jabatan Imigresen sama Jabatan Buruh memajal minta kebenaran mengambil foreigners bekeraja, sampai ada yang sanggup membagi imbalan kalau kana banarkan (inda semua lah).

    Jadinya, adakah disalahkan foreigner yang kana datangkan oleh orang Brunei sendiri untuk bekeraja di sini (secara sah - bukan yang pakai pas melawat)?

    By aku on Feb 4, 2010

  3. Banar tu nyanta. Liat saja arah BSP sama BLNG ah. Orang asing banyak bekraja sana. Camana tah anak tempatan kan maju. Gaji pekerja asing atu basar2, sadangkan anak tempatan bulih mambuat kraja atu. Ikut macam Malaysia ah, Petronas nya anak tempatan semua. orang putih nada angkat ah.Bilatah lagi kan memajukan anak tempatan.

    By jobless on Feb 4, 2010

  4. payah kan komen pasal orang2 asing yg bakaraja di negeri kitani ani org2 VVIP dan VIP sendiri yg banyak mengambil pekerja asing. Nampak gayanya durang sendiri inda picayakan arah org kitani.

    By pandir on Feb 5, 2010

  5. Ngapa pulang ko salah kan pekerja asing, bukan semua durang yg datang ke brunei ani secara haram, Separuh pun nda sampai, jgn kata kan separuh suku pun nda sampai.. Klu ramai yg datang secara haram, banyak tia berita pasal pekerja asing kerja d brunei secara haram, ani nda jua selalu… Klu kan cakap pasal durang atu berani membunuh cana ko tau? Tiap2 hari kah ada kes org asing membunuh d nerara kitani. Setahun sekali pun payah, apa tah lagi sebulan, tiap2 hari??? Mungkin ko cakap catu mungkin ko ani bukan seorg busniess, kerja gov or mungkin kerja tempat lain.. Cuba ko mun berbusniess cana rasanya tampa mereka ani tambah tah lagi klu permulaan business. Gaji mereka 250 sebulan, kira nda berat kan dbayar, klu ko sanggup gaji ku bagi 250? Abis2 pun mesti 500-800 sebulan.. daripada ku gaji catu baik tah ku ambil perkerja asing. Sewa sudah berapa kan d bayar tambah tah lagi gaji pekerja.. Liat tia sekeliling mu banyak kali ah kedai yg tutup pasal sewa mahal, gaji mahal nda terbayar..
    Bukan pulang kan membela mereka pekerja asing ani ganya yg benarnya.. kan harapkan org brunei ani memilih kerja kali ah.. mun ganya gaji murah, kerja lebih masa, ngalih cikit sudah tia merungut, lepas atu beranti kerja.. Sanang2 ganya durang akan beranti on the spot, yg punya kedai yg terpaksa mencari pengganti dgn segera.. Nda menyusahkan kan 2, klu pekerja asing mesti membuat proses pembatalan nya lagi, sementara atu dpt mencari pengganti… Ani pengalaman ku kerna aku salah seorg yg mempunyai sebuah kedai yg menyewa d Negara Brunei Darussalam ani… Ada pernah org tempatan kerja rah ku tapi sementara ganya, mun catu payah kali ah.. Durang kerja sementara menunggu keputusan, selepas keluar result beranti… Klu kan kerja tetap apa nya durang gaji nda tinggi dan nda mencukupi, baik tah branti cari lain lagi..

    By privatebzbody on Feb 5, 2010

  6. Lurus tu, orang kitani sendiri dari dulu yang memilih keraja. Kelulusan setakat O’Level tapi ada hati kan mau bergaji 7,8 ratus. Mana lagi ada yang inda berdisiplin kerja. Sikit-sikit kan minta cuti, minta awal balik pasal ada majlis makan-makan, akhir datang kerja, bila beranti karang terus-terus hilang tanpa surat makluman. Padahal majikan boleh buat laporan keburuh membagitau pekerja ani inda berdisiplin. Rekod ani akan kena liat bila ia bekerja dengan kerajaan nanti. Demam sikit & selesma pun kan minta cuti. Kehospital minta surat cuti bekarih ia drive kesana tapi jalan ketempat keraja banyak alasan tia. Buat majlis makan lepas Isya tapi minta balik awal tengah hari. Padahal persiapan boleh dibuat 2,3 hari sebelumnya atau dimalam hari. Inda jua ia mendangani. Duduk bercerita jua ganya diberanda. Kalau jadi juru jual (salesman/girl) karang muanya marung gila hantap seolah-olah kedatangan customer atu akan menyusahkan ia. Taunya ganya diri-diri meliat kitani dari jarak 10 kaki. Fikirnya majikan menggaji ia untuk berdiri ganya kali. Kalau customer bertanya ” Ada barang atu ? “, tanpa bergerak dari tempatnya selamba saja ia menjawap INDA ADA.

    Kalau kena marah pasal cuai bekerja (tp gaji mau full) datang tia setongkang ahli keluarganya kan memarahi balik. Ada lagi sampai hilang akidah ugama sanggup menggunakan ilmu hitam, sihir atau sunti. Kalau orang asing atu dibalikkan, mau kamu kan bekerja bepanas membaiki jalan, paip aing, jadi juru jual dan sebagainya ? Teluan kan mau senang dengan kelulusan sikit. Bila sudah keraja kena isi, kelulusan degree pun inda lagi laku masa ni. Mau inda mau, terpaksa tah orang luar diberi keraja.

    By Rambo on Feb 6, 2010

  7. Singapore msne mengurangkn pkrja asing.pasl pnduduk dsna merunggut.p brunei mcm mana?itu ini ikut stail sngapore.tp pasl ane nada

    By Fwd on Feb 6, 2010

  8. aku nda pacaya anak brunai ani mamilih karaja bukti nya banyak jua org brunai ani yg karaja rah kadai2 tapi malang nya takuduhung tah anak brunei ani bakaraja di kadai2 hua ho/skh n mana kadai yg basar lh di brunei ani blh dikatakan spoviser nya org asing tu kalau kan tau ya th diurang ani yg kurang ajar ne pandai bamuka muka di buli nya th org tampatan tu konon nya malas karaja akan tatapi diurang ani pamandai ne apa bila c bos2 ani pacaya kn kata2 diurang ani dibuang nya anak tampatan tujuan nya utk nya marekomin peradian diurang dtg ke brunei tu cerita nya tu kalau kan tau. pasal nya aku ani pernah karaja swasta baketua kan org pilipin masa atu kami d suruh nya mambungkus makanan. katanya blh di ambil nda apa2 tu masa tu org pilipin pun ada jua kaja sama kami jdi kuli. sakali nya kana cek di bawah kana buka kantung2 kami kana liat kami ani ada bawa makanan. yg hairan nya org pilipin ani ada jua mambawa udh kana cek kantung diurang ani nda tia ada isi nya tu th kamai kana buang karaja jdi nya kasimpulan dan keburukan nya anak brunai jdi nda baik sabalum mangatakan anak brunei memilih karaja ada baik nya teliti terlabih dahulu.

    By anak brunei on Feb 6, 2010

  9. aku nda jua menyokong biskita PRIVATEBZBODY even kita status (bos) tapi kita patot pikir jua pasal akupn bekrja n pekerja bosku kn 90%forigner(anak buahnya) dsana tah ku tau proses pengambilan urang luar bebayar itu ini,,,bnar pulang gaji durang randah tapi biskita banyak mengeluarkn banyak $$$$$ untuk proses mendatangkn durang..mengapa pulang urang kitani kn dibayar gaji $250???sedangkn durang FOREIGNR ani punya gaji lebih dari yang kita sebutkn banar sebenarnya mana tidaknya cua biskita pikirkn biskita sanggup mbagi bisdurang tempat tinggal n makn selama durang krja….(segallanya tah bebayar tu) indakn kita ambil durang ani kraja ganya tanpa ada tempat tinggal apa kn???pikirwah urang tani bukan mengharap gaji $600 or $800 sbulan tapi mgharap gaji untuk MENCUKUPI KEPERLUAN HARIAN seperti mbayar bil eletrik ma aing ditambah lagi menyara keluarga…SO pandai2 tah memikirkn adakh setiap majikn banar2 sanggup berabis duit demi URANG TANI OR FOREIGNR???

    By serabut on Feb 7, 2010

  10. Wang rambo aku ani bkaja panas jua x ah.pasang paip.aku kaja company putra permai.ko ingat urg bunai nda kaja arh jalan pasang paip.iath utak mu talor.stau2 nda kmajuan pkr kn warga asing gnya than kaja bpanas.

    By Jaman on Feb 8, 2010

  11. Iath majikan melayu ani tamak.aku ampit kaja kadai bos urg mlayu.janji gaji $450.tpi apa ku dpn?bgi aku gaji $85 gnya.dri kaja 7pgi smpai 11mlm.tbuat urg asing gaji $900,siap tnggng mkn tghari drstoran.yang dri bru ambil bras sguni utk mkn msak sndri.labih potong nya.jadi nya kn blapar 7pagi pai 11mlm.lapas a2 buang nya dri kaja pasal nda snggp mbyar gaji.tpi bceta arh urg yg aku nda tahan kaja minta branti.kn buduh to.ia th majikan mlayu tamak pkirkn untung. Sja.

    By Budin on Feb 8, 2010

  12. Wang rambo jgn tau ckp sja.nda ada ank bunai nda tahan bpanas.aku ani bh kaja pasang paip jua.bpanas g.arh putra prmai tmpat ku bkaja.bnyk jua ank bunai kaja bpanas2.ada yg kaja bngkel keta nda bpanas kn to.panas jua to.sdg2 utak mu nda maju ah.pkran mu a2 singkat.tau mu pkaja asing is the best.lain2 jua ko ada patut urg pkai ilmu sihir.ko x nda tahan bpanas.jgn tau dlm text gnya wang.sdg2 eh

    By Achie on Feb 8, 2010

  13. Bukan nya kira fikir kan tamak, nama nya busniess, Pandai tah kami memikirkan jln yg terbaik untuk busniess kami.. Nda payah kami kan d suruh berpikir, kami mengunakan org local or foreigner.. Klu rasa nya ko lagi pintar ngapa ko nda ber busniess??? ngapa nda ko buat busniess sendiri.. klu ganya busniess nda ada untung buat apa b busniess baik kerja makan gaji saja..
    Setiap perkerjaan yg kami lalui semua 2 kami nilai dengan pemikiran bukan dgn kepala lutut.. banyak kali ah kedai d brunei ani tutup pasal outflow lebih banyak dari income.. Btw untuk mendatang kan durang nda jua sampai banyak mengeluarkan $$$$ yg banyak, bukan ku mengambil dari agen. sendiri.. klu mengambil dari agen memang seorang 1k plus2 baik sendiri bukan nya payah janji tau caranya..
    OK klu ko dpt berfikir!! Mengapa kedai besar d brunei yg berjaya nda ada banyak perkerja org local!!! 90%-80% foreigner… Klu rasa nya ko dpt jawapanya!!!….

    By privatebzbody on Feb 9, 2010

  14. ani generalizing ni.. kalau dipikirkan inda jua dapat disalahkan tu pekerja asing tu, mun inda ada bisdurang, nada bebangunan dibrunei ani, manakan kerajaan mengambil pekerja asing, pasal durg mau bekeraja walapun gaji sedikit, and kalau pasal durg lepak2 dikadai apa tu, indakan di tahan2, ikut suka bisdurg lah, inda kan pasal ia pekerja buruh, ia nda dapat kekadai2 apa, “pembunuh” bukan semua, maybe some ada yg jahat, sepatutnya kerajaan tani buat background check dulu before ambil durg kemari. and some urg ketani kadang2 mulutnya labih2 kasar2 arah pekerja asing, they got hearts too pasal atu tah durg betindak catu. if kan mau menunggu urg ketani mengantikan urg asing, tunggu tah, hasil kah inda BARANGKALI, tapi iatah tu chance meliat urg ketani keraja 40/100%. susah sikit. inda dapat tagur sikit sudah tia marah2. (bukan memihak arah siapa2, its just apa yg ku pikir lah)

    By krazydoll on Feb 9, 2010

  15. au bnr 2 mna2 ja ada urg asing bkaja.cua ta kmu l8 mun dkdai bsr cnth hua hu dan sebagainya urg asing pln jd supervisor pakan kelulusan bis durang 2???? bnr 2 drg ta plng kn blagak ne bh udh jdi supervisor ank2 tmptan yg bis durg buli2 mcm mna ank tmptan kn bthn kn bkaja dgn urg c2????ucappan kmu krg anak tmptan memilih la pemalas la aher dtg 2 ganya kmu kn ckp ank tmptan sendiri inda semau nya x ank tmptan tne mcm 2 bh cua kmu l8 arkitek a urg pilipin ja bnr kan 2 kelulusan bis durg 2??? mun bnr ta npa ta kn dtg kmri bkaja antah sijil palsu x a tau x negra bis durg 2 bjual sijil..slh urg tne jua kn bil urg asing Kan byr murah spaya busness maju..bh kurang2kan mgambil urg asing ne mna kan menteri2 ne???ucapan kmu krg ank tmptan memilih 2 ja yg kmu tau ckp..ank tmptan kelulusan tinggi pn nda g kna pndg ne,smuakn bil urg asing ja.limt kan ta pengambilan urg asing ne bgi ta plng ank tmptan ne bkaja kn maju kan negara tne.2lg deh pihak bkuasa bil tindakannda kita nmpk ka negara tne ane byk sdh urg asing bkaja pai bila kn mgambil urg luar ja ank tmptan tne byk jua bkelulusan tinggi2 cean jua 2 bis durg bljr pai tinggi2 blk kmri jdi pa???biskita jua mau anak tempatan ne maju kn negara tne…bh bg ta bis durg plng bkaja jan ta kan mgambil urg asing ja….pai bila ta kn mcm ane pihak bkuasa sila la limit2 kn pengambilan urg asing ne bkaja sekian tima kasih..

    By 121 on Feb 9, 2010

  16. PRIVATEBZBODY kita kn mau tau jawapnya?/pasal kita kan mau untung lah namanya kita tamak sangup mbil urang luar sendiri antah2 durang pn nada yang tahan kerja ma kita skajap2 tukar2 pekerja…atau???kita senang buli durang membayar gaji durang lambat..bagi kadai2 yang besar tu sama tah utaknya macam kita pentingkn untung tapi memerah tenaga pekerja…nyuh urang bkrja pai kpisan tapi nda kena dgn gaji!!!! tiap kan SALARY TIME ilang belayar tha…lambt seminit diputung gaji tapi nyuh ovatime mau namanya mbyar labih? yatah bekajaran tulang tu timbul damam….!!!! cubatah kita mengambil foreignr ah antah scara legal o nda..mun udah nya kita (janji tau caranya) antah2 SUAP x pakah???

    By serabut on Feb 9, 2010

  17. P8bzbody npa trasa ani??Mun bkn ko diam sja.ntah2 ko x bgas majikan ku.kn tutup malu kh pasal kburuk kn mu dan fkran mu yg licik.mun bkn ko npa kn trasa.nda ku text pasal ko.Pasal urg asing kaja ngjung baik ddpan jahat dblakang.mcm sja th ko ambl urg asing a2 hak mu.pbaik th 70juta urg pkerja asing ko ambil kaja tmpat kdai mu.bh mun bnr apa nama kdai mu ah?bgto th.nth2 kaja ngcang x eh.sja2 mbuat arh text

    By Budin on Feb 10, 2010

  18. Cina hua ho bisdrg maju bukan pasal org asing.dahulu2 nya cina hua ho to pkai basikal.bjual talur sma brg makanan ke rumah ke rumah.ia start bisnis dri bwah jua.nda jua tarus2 bkadai.Pasal apa ada org yg bnyk tutup kaja.pasal durang nda pandai mjalan kn bisnis.bisnis ani bukan pasal pkerja asing.tpi kmu yg sndri yg majukn.klu mau untung.kau yg jdi majikan kau jua yg bkerja. Dgn cara macam ani kn mudah.nda payah kluar duit cri pkerja

    By Datuk on Feb 11, 2010

  19. privatebzbody bek bwa b’astgapar kahkahkah

    By you on Feb 11, 2010

  20. salam…kan becreta sedikit dri pengalaman ku sendiri…aku ni bukan plang racist…tpi yang bnarnya sasak ku plang udah bnyak pekerja asing d brunei ani…bejurit dah dorng atu d brunei…cubatah abiskita semua liat d bandar atu tiap ari minggu atau cuti awam…bnyak tu indon2 d kawasan paking betingkat/bumiputra atu…gila baie lah indon2 d sana atu…nyangga urg lalulintas satu…meliat punggung bini2 lagi tu…astah…cuba dih adakn pulis or pegawai imigresen d sana atu…bukanya nda pnah ada kes ragut d sna atu…

    ok pasal kraja plang…dulu aku pnah attachment d salah sebuah workshop agen d beribi…famous lah agent tu…aku attachment sna 6 bulan…x udah ku abis atchmnt, kna offer ku kaja sna dgn gaji $450…nda ku puas hati lah tau bakal gaji ku cematu…skali ku tanya colleague ku plippin yg bru masuk (inexperience) brapa gajinya…bukan nda mbri tekajut….dorng kna bayar $900…udah pun tmpat tinggal kna provide ada housing elaun lagi tu $200…yg aku gaji bulat2 $450…nada elaun nada apa…ngapa? pasal aku local?? ada tmpat tinggal?? sanang cari makan??

    bukan plang ku kn angkat bakul ah…lau kn compare kaja, bagus gi kaja ku dri palipin sekong atu,buktinya iya lagi minta ajar arah ku…udah ada bos esen tia berpandukan manual…staie banar…lau kn compare punctuality, nda pnah walaupun sehari pun ia awal dri aku…

    so ku reject tah kaja sana…yatah ada 1 of supervisor sana atu ucapnya aku memilih kaja lah apalah…bukan plang ku kn ambung…im a diploma holder…n i deserve better…alhamdulillah dalam semingu ku branti sana, dpt tah ku kraja tampat lain…walaupun gaji nda seimbang dengan kelulusan ku (compare lau lu kraja arah govt), tpi asal ku merasa puas ati…

    so my conclusion…bukannya semua urg brunei ne pemilih kraja…kadang2 cara majikan membahagikan gaji jua bah…lau gaji urg luar cemana,lau gaji urg local cemana…yang ku sasak lau di tanya ngapa gaji tani kna byar randah, alasan bisdia nda cukup pengalaman tah apatah…tayi lah…aku ne nda jua buta…dpt jua liat kaja urg berpengalaman cemana n nda cemana…yg bnarnya kebnyakan(nda semua) majikan ani ne bukan saja buta mata tpi buta hati…

    atu saja yg ku kongsikan…minta maaf minta ampun…ndaku ngucap semua majikan k…kebnyakan majikan saja…lau terasa,bnartah ertinya tu….salam…

    By org bawah awan... on Feb 16, 2010

  21. Au banar tu majikan mcm privatebzbody ani th yg menjahanamkan org2 brunei. Ia ngambil org2 asing bekerja atu pasal sanang di marah2nya atau pun dpt lambat membayar gajinya. Mun kau benar2 berjiwa patriotik ambil deh org2 tempatan bekerja dgn mu dpt jua mengurangkan penganguran di brunei.

    By Owang bunai on Feb 18, 2010

  22. rugi nyamu ngambil pkeja org Brunei,kuat ngomplain tpi kaja nda pandai,ngomplain nda suik keja lah,ngumplain gaji nda cukup lah,ngumplain bos jahat lah,ngumplain ngalih lah…org brunei ne pemalas nyamu malar minta mc,kn bSenang sja…rugi wh ngambil org brunei. pekerja asing jrng ngumplain tpi dorang ne keja jalan,bagus……hehehehe jgn marah ye

    By kassim survive on Feb 22, 2010

  23. wang ‘kassim survive’ bukan nya urg brunei nda pandai kraja…majikan ani jua bah…mbil lah pekerja yg bersesuaian dgn kelulusan atau kemahiran…jgn main antam sja…nda baik ngucap urg brunei ne malar mc, kn bersenang sja…nda jua smua x ah…aku urg brunei x ah, nda jua slalu ku mc…paling2 pun skli staun sja…ko apa kerakyatan mu kan? bukan urg brunei kah? jgn luan mengkondem bangsa sendiri ani…bleh d kira fitnah tu wang kassim…nda plang marah…nasihat sja…btw slamat menyambut hari kebangsaan semua~ ;)

    By org bawah awan... on Feb 22, 2010

  24. asslamualaikum semua…maaf lah kalau saya menyibuk diruangan ini…saya org msia tapi berkahwin dgn org brunei…duduk di brunei tapi saya bekerja di msia walaupon duduk di brunei…2 bln sekali saya balik ke msia utk meneruskan perniagaan saya…topik tentang pekerja asing nie memang susah nak dibendung…tak kira negara maner sumanya ader pekerja asing…kita tak boleh nak salahkan anak tempatan atau org asing yg bekerja di brunei nie…kita sumer manusia…sama² mencari rezeki utk kehidupan…bagi pendapat saya org yg patut dipersalah kan ialah majikan…kerana mereka yg ingin untung lebih dan juga kaya cepat sampai sanggup membayar org asing atas alasan buruh asing lagi murah…anak tempatan memilih gaji…terus terang saya katakan…sebagai anak tempatan kita mesti lah dapat gaji yg lebih tinggi…sebabnya kita adalah anak jati(Bumiputra)…kita lebih mengetahui selok belok negara kita sendiri…apa salahnya bayar anak tempatan gaji lebih sikit…kiter sama² tinggal dinegara ni segak kecil lagi…jgn memilih bulu lah…tak baik…kesian kan org kita sendiri sebelom kasihan kan org luar…maaf lah kalau terkasar bahasa di dalam ruangan ini…

    By parit buntar on Feb 25, 2010

  25. Saya setuju dgn pendapat fadejeans atu. Kebanyakan majikan di Brunei ane suka mengambil perkerja asing. Tidak semua anak tempatan memileh kerja. Tetepi majikan Brunei ane suka mengambil pereketja asing supaya mereka dpt ditipu seperti tkd dibayar gaji. Saya sebagai seorang penguatkuasa sering menerima aduan berpuloh puloh perkerja asing dl satu syarikat tdk dibayar gaji. Kalau org tempatan sdh tentu tdk mahu di buat sebegitu. Saya tdk setuju dgn pendapat privatbzboy & Rambo atu, itu pendapat org yg bodoh tu. W/pun gaji seorg pekerja asing cuma $250 tp kos yg lain2 sampai beribu ribu seorg. Jadi apa salahnya ambil anak tempatan/ w/pun di bagi haji yg lebeh tinggi demi mengurangkan pengangguran anak Brunei. Sama2 fikirkan. Sekian

    By Orang Tengah on Mar 1, 2010

  26. Saya setuju sangat dengan pendapat Parit Buntar itu. Disokong 200%. Majikan yg bodoh sanggup membiarkan anak tempatan menganggur tetapi senang2 memberikan kemewahan kpd perkerja asing. Saya juga setuju dgn pendapat Parit Buntar kita anak tempatan perlu memndapat gaji yg lebeh baik daripada perekerja asing. Kerana anak tempatan tdk perlu mengurusan dari mana-mana jebatan yg berekanaan. Tidak perlu dijamin, tdk perlu di pohonkan visa & permit kerja, tdk perlu di ambilkan insuran, tdk perlu dibayar kouta. Kouta bagi seorang perkerja misalnya dari Bangladesh tdk kurang $600 bayangkan kalau sudah beribu-ribu org. Sekian

    By Orang Tengah on Mar 1, 2010

Post a Comment

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word